Category Archives: EKONIAGA NEWS

Sunday News: Busyness

It was a great week of buzyness for AbangAbu the whole week. Been not updating my facebook and also blog. Today is Sunday morning, AbangAbu manage to create sometime before going of for a office cleaning work and later attending a talk by samson.

Starting with the The Konvensyen DKSJ on sunday ,

It was a great feeling for me as MEKANIK $ were welcomed with lots of expectation , Many opportunities for Mekanik$ in Malaysia soon. Will be writing for some magazines soon in KL and also few Media Appereance will take place too in near future. The most important thing for AbangAbu is that the audience and participants want to learn more and more from Mekanik$.

There were also invitations to speak in few states in Malaysia too by certain organizations. AbangAbu want all prayers from all those who read this to the success of MEKANIK $ in his journey.

The next Day AbangAbu were in Kl spending time with my family . Berjaya Time Square , bowling and eating was what we do. It was fun to be with my family.

TIP from This – Have time to be invested with your family. That is the greatest from of investment.
Continue reading Sunday News: Busyness

Kids Business! How ?

It was an amazing time AbangAbu had in Kl Berjaya Times Square Hotel for the DKSJ.

After the talk by Muhammad Ahshik , the 13 year old entrepreneur and record holder for youngest author for a business book , many participants asked me to have workshops and community for the kids to start business.

As a start i will invite Ahshik to share his ideas and views here in abangabu.com every thursday. So let your kids to visit abangabu.com to get ideas and views from Muhammad Ahshik.

Anyway to invite him to write , Abangabu have to pay him. He seriously mean business . AbangAbu learn something from him which is very powerful. That is nothing is free if you want quality. That is what he thought me. So hope many will be happy with this.

DO share what would you like him to write about ? or do you have something that you want him to share, This will give him the idea what he want to share.

See Ahshik here in AbangAbu every thursday.

Saturday Sling: Simpan Challenge

This week will continue on the past year programs and projects as well products that touched so many people last year from AbangAbu.

The past 2 post is about two proram and product AbangAbu

1) Map untuk KAYA workshop.

2) MAP2BRICH e Coaching

3) Bijak Belanja program

Today it is no 4 . About Simpan Challenge.

Simpan Challenge is an interesting project that Abang Abu created. This idea prop up after hearing PM Lee’s national rally speech, during where he mentioned about the Bijak Belanja proram . However he mentioned that Malay community must start to really look into ways to save money for future and education for kids. The stats shows that there is not enough money in a malay family. This is due to the habit of spending .
Continue reading Saturday Sling: Simpan Challenge

Saturday Sling

Time is running and it is approaching the end of the year 2009. It has been a blessing year as usual. Many things that AbangAbu experience this year. This is the time for us to reflect again all that had happen and how we have move so far this year.

AbangAbu had most challenging year this year and it has been the most rewarding year too.

Continue reading Saturday Sling

The MAN that inspired me. Be Excited Starting Today ( BEST)

JOIN SIMPAN Challenge and get start to make $1000 a month( starting in November 2009)

Have you ever complaint about life?  I am sure many times in our life we did that. We complain about every single things infact.

I want to share with you something that will stop you complain about life anymore after seeing this video.

This Man Inspired me. I am touched by this man.

He just came down to Kuala Lumpur recently when he knew that i will be in KL just to meet me. He told me that i had inspired him to live his dream despite all challenges. AbangAbu really felt so happy and touched by that comment.

Infact brother Arshady , I am inspired by you. I really inspired by you.   And his message to all is like bro sujimy’s BEST – Be Excited Starting Today – no matter in whatever condition you are now.



Menjelang Syawal di KL

SIMPAN Challenge Update and view and comments CLICK HERE

Salam ,

It was nice to be back to KL after sometime. Even it was a very short trip but many milestones created .

AbangAbu had a trip to KL on monday to discuss about SIMPAN Challenge in KL and it been a great meeting. SIMPAN Challenge will be launched in October and the challenge will be starting from 1st November.

SIMPAN Challenge MALAYSIA will have the Malaysian’s flavour with different approach.  And Good news for SIMPAN Challenge Singapore ,you too will be getting it .

More News coming soon.

While on the trip AbangAbu catches some interesting concept of Bazaar Raya in KL and take some snap to.

COMING BACK TO MALAYSIA

EKONIAGA NEWS ; SIMPAN CHALLENGE

SIMPAN Challenge Update and view and comments CLICK HERE

BERITA HARIAN 12 SEPT 2009

MAHU BUANG SIKAP BOROS: Siti Fairuzana Yasit (kanan) dengan sokongan keluarganya berjaya menabung setiap hari dan bertekad mencapai sasaran $500 pada akhir kempen ini. — Foto ihsan SITI FAIRUZANA

Mudah cetak
E-mel

12 Sep 2009

EKONIAGA

Peserta Simpan Challenge jaya menabung

Amal pelbagai tip dalam dua minggu sejak kempen dilancar

Oleh
Atiyyah Mohd Said
PARA peserta Simpan Challenge rata-rata berjaya menabung setelah hampir dua minggu mengamalkan tip-tip simpanan yang diberikan.

Ini meskipun ada di antara mereka tidak pernah menyimpan wang sebelum ini.

Bagi pelajar tahun kedua Politeknik Republic, Siti Fairuzana Yasit, usaha menabung selalu terbantut ekoran sikap boros yang menyebabkan wang yang disimpan akhirnya dibelanjakan juga.

Penuntut berusia 19 tahun itu merupakan antara sekitar 900 peserta Simpan Challenge, kempen menabung selama sebulan yang dianjurkan bersama Kelab Ekoniaga Berita Harian dan firma pendidikan kewangan, Nowasia.

Kempen itu bertujuan memupuk semangat menabung dan berjimat dengan memberikan petua setiap hari menerusi e-mel kepada para peserta.

Bagi Siti Fairuzana, tabiat berbelanjanya semakin ‘menjadi-jadi’ apabila beliau mula bekerja sambilan sebagai seorang jurulatih pendidikan di Kumon lebih setahun lalu.

‘Selalunya setiap minggu saya boleh berbelanja sekurang-kurangnya $100, sekarang saya bertekad mengurangkan perbelanjaan mingguan saya sebanyak $50 dan pada akhir kempen ini menyimpan $500,’ kata pelajar Sains Sekitaran itu.

Seorang lagi peserta, Cik Rosmini Maksudi, yang sebelum ini sukar untuk menabung secara berkeluarga, berkata kini keluarganya telah menubuhkan akaun simpanan khas Simpan Challenge yang akan berfungsi sebagai dana kecemasan keluarga.

‘Kalau dulu nak simpan $100 cara berkumpulan pun susah, tetapi sekarang dengan meminta setiap anggota keluarga mengikrarkan simpanan, kami dapat kumpulkan minimum $500 sebulan. Saya amat gembira kerana sekarang kami sudah ada dana kecemasan keluarga selain simpanan peribadi.’

Bagi Encik Helmi Hakim, seorang penasihat kewangan berusia 24 tahun, beliau berminat untuk mengetahui strategi menabung yang boleh memanfaatkan kliennya.

‘Apa yang berbeza daripada tiptip yang diberikan ialah ia merupakan cara praktikal untuk simpan duit dan dapat melakukannya dengan serta-merta.

‘Contohnya, tip menyediakan tabung dan menyimpan semua wang syiling adalah mudah dan sebilangan besar peserta dapat melihat wang lebihan itu dengan segera, sekurang-kurangnya $20 hingga $30 dengan mudah,’ ujar Encik Helmi.

Ini terbukti apabila beliau sendiri mengamalkan petua itu dan mendapati bahawa pada hari pertama sahaja, beliau mengumpulkan $20.

Simpan Challenge menampilkan tip daripada pemilik Nowasia, Encik Abuayubul Ansari, dan pedoman hidup oleh Ustaz Abdul Rahman Md Sahid.

Kempen itu turut disokong badan Melayu/Islam seperti Persatuan Pemudi Islam Singapura (PPIS), Persatuan Ain, Angkatan Karyawan Islam (AMP), Masjid An-Nur dan Rangkaian Usahawan Muda Dewan Perniagaan dan Perusahaan Melayu Singapura (YEN@SMCCI).

SIMPAN Challenge – Updates and comment and views.

Salam semua,

AbangAbu harap semua dalam keadaan sihat. AbangAbu nak peserta kongsikan pengamalan menjalankan tip tip SIMPAN Challenge disini , juga kalau ada apa apa pertanyaan juga boleh diajukan disini.

AbangAbu mahu anda semua aktif dan juga berkongsi pengalaman juga pendapat agar semua yang lain juga dapat belajar bersama.

Untuk permulaan saya akan kongsikan 3 pengalaman dari peserta di sini dan harap akan terus berlanjutan

PLEASE DO COMMENT AND GIVE YOUR VIEWS at the comment box.

Dari seorang peserta

1) A’laikum ,
Saya salah satu peserta SIMPAN challenge,Raihanah =) . Abg Abu ada tips bagaimana cara mahu minta diskaun di kedai-kedai yang saya rasa tidak akan dapat diskaun.
Saya terkejut abg abu dan rakan dapat diskaun di KFC dan pasar raya.
Terima Kasih
Sekian,
Raihanah
2) salam simpan challenge abang abu..

alhamdulillah saya rasa dah berjaya ikut tip 1 yang diberikan abang abu.. duit syiling di rumah saya memang bersepah di mana2..dari dulu ibu saya selalu kutip dan letak di bilik saya..tapi saya buat bodoh jer konon tak nak anggap duit tu duit saya..semalam, saya kutip duit tu semua dan letak dalam tabung yg saya da sediakan.. tapi masalah sedikit, saya tak belanja hari2 jadi duit syiling tu saya tak simpan hari hari2..macam mana tu?

dan masalah 2, ttg tip 2 minta tawar ketika membeli..saya tak belanja sangat kecuali jika perlu..dan klu belanja saya selalu pergi ke NTUC sbb dapat linkpoints..di NTUC mana bole dpt discount? itu je lah yg sy sdg fikir buat masa ni..

salam simpan challenge,
Rafidah

Salam Abang Abu,

TIP HARI INI – DISKAUN /TAWAR

Hari ini Abang Abu telah sampiakan tip untuk minta diskaun dan kebetulan saya ada peristiwa.

Semalam saya telah ke KFC untuk membeli ayam goreng dan lainnya dengan mengunakan kupon diskaun. Setelah cashier ambil order saya dan ingin membayarnya, jumlahnya $30.25. Saya ternampak di dalam beg duit saya ada kad member KFC. Apalagi, saya pun bilanglah dengan cashier yang saya ni member.Cashier tun macam tak suka untuk memberi diskaun, alasan nya dia sudah record dalam komputer dan saya gunakan kupon diskaun. Entah macamana diapun kasih juga diskaun tapi untuk kali ini saja. Jadi saya cuma bayar $27.25.

Bayangkan kurang $3 jadilah untuk simpan di tabung…

Itulah peristiwanya yang kebetulan tip hari ini juga….

Sekain
Liza

PLEASE DO COMMENT AND GIVE YOUR VIEWS at the comment box.